Home Gastvissers Ankervissen met de Marie louise

Ankervissen met de Marie louise

Advertenties

Ik was weer eens de klos !!!

Zondag 7/7 was het zover, eindelijk kon ik mijn bij een bevriende website gewonnen prijs voor het beste vangstbericht van het eerste kwartaal 2013 verzilveren bij Ludo van Northseacharters. Voordien was ik steeds mee geweest wanneer we de boot volledig afhuurden en kon ik mijn vrijkaart dus niet gebruiken.

Het beloofde een prachtige dag te worden, en dat werd het ook. Om 06.30h scheen het zonnetje al volop en dat is het de hele dag door blijven doen. Met een glad zeetje en een wind die net voldoende hard waaide om ons wat af te koelen was dit een dag uit duizenden. Ik had op voorhand gecheckt en er zou toch een redelijke stroming staan dus dat was ook al niet verkeerd. In stilte hoopte ik om voor het eerst in mijn leven eens een Haaitje te vangen want via verscheidene berichten wist ik dat er redelijk wat Haaitjes werden gevangen voor de Zeeuwse kust op het moment.

Omdat er eentje op het laatste moment had afgezegd waren we met 11 man. Echter, een deel viste voor de eerste keer en gebruikte slechts één hengel, dus dat viel nogal mee. Ik had het plan opgevat om helemaal vooraan te gaan staan en Uptide te gaan vissen zodat ik weinig of geen last zou hebben van minder ervaren vissers die niet goed weten waar ze moeten gooien en waar je de hele dag door met moet ontwarren. Echter, zelfs 06.30h bleek hiervoor niet vroeg genoeg te zijn. Er was reeds één plaats bezet en laat dat nu juist de Uptide plaats zijn. Deze was reeds in beslag genomen door een Nederlander die regelmatig met Ludo mee gaat. Maar geen nood, de rest was allemaal nog vrij dus heb ik mij achteraan in het midden gezet. Veel plaats daar en stroming steeds achteruit dus dat vist gemakkelijk. Enkel wat langer draaien omdat je achteraan zeer veel lijn moet geven voor een goede aasaanbieding.

Een beetje later kwam ook de rest aan en toen bleek dat er nog bekend volk mee ging. Het was Jef uit Diest die de laatste keer ook met ons mee was en vier vrienden die hij, bleek achteraf, in een zatte bui ook zo ver had gekregen om toe te zeggen. Er was er zelfs ene bij die de vorige keer ook mee was maar die ik pas herkende toen hij mij dat vertelde. Dat kwam omdat die nu een mooi kleurtje had van de zon maar de vorige keer zo wit zag als de onderkant van een prei en toen op een bepaald moment zelfs doorzichtig werd. Deze keer heeft hij, noch iemand anders, last gehad van zeeziekte hetgeen logisch was gezien de kalme zee.

Een van Jef zijn vrienden die ook Jef bleek te heten, kwam links naast mij staan achteraan. Hij wist mij te vertellen dat hij vroeger dikwijls naar Noorwegen ging maar, sinds de meebrenglimiet daar werd ingevoerd, hij steeds naar Langeland in Denemarken gaat. Het was een opluchting dat ik iemand naast mij had staan die het klappen van de zweep kende en we hebben dan ook van de hele dag geen enkele keer noemenswaardig in elkaars lijn gehangen. Aan de rechtse kant van mij stond een sympathieke Nederlander uit Terneuzen, Henk genaamd, die ook regelmatig met Ludo mee ging en waarvan ik ook direct zag dat hij van wanten wist. Ook met hem van de hele dag geen problemen gehad.

Al van de eerste inworp stonden de stokken te rammelen en dat hebben ze de hele dag door blijven doen. Zelfs bij het keren van het tij kreeg ik regelmatig beet. De ene na de andere Schar en Wijting werd bovengehaald, soms met drie tegelijk, en zelfs vier keer met twee aan één haak. Het enige spijtige was dat het allemaal kleine vis was. Ik had mezelf 23cm als minimummaat voor de Schar opgelegd en heb alles daaronder aan mijn buurman Jef gegeven. Op Wijting staat in Nederland een minimummaat van 27cm en die onverlaten waren allemaal zo tussen de 23 en 25cm. Als die allemaal 2 tot 4 cm groter hadden geweest was ik met een serieuse bak vis naar huis gegaan. Nu werden die allemaal braafjes teruggezet. Af en toe was er wel eens eentje die het onthaken niet overleefde maar daar wisten de meeuwen wel raad mee. Fascinerend om te zien hoe die beesten een vis van 25cm in één slok binnen kieperen. In mijn betere jaren kon ik dat ook, maar dan wel met een pint bier.

Plots hadden we dan weer eventjes te maken met een vlucht Makrelen waar ik er ook drie van wist te strikken. Er werd ook een Rode Poon gevangen aan boord en een stuk of 12 Gladde Haaien, die, in het kader van het IMARES programma Sharkattack ism met sportvisserij Zuid Nederland, door Ludo werden gemeten, genoteerd en gemerkt, en daarna werden terug gezet.

Voor de rest veel vis, vooral geconcentreert bij de meer ervaren vissers, maar dat is normaal, echter de meesten te klein. Ook geen sprake meer van Schol of Bot, die periode is blijkbaar voorbij.

En dan…… Tegen een uur of vier was het zover, een flinke aanbeet aan één van mijn hengels terwijl ik de andere aan het indraaien was. Zodanig hevig zelfs dat de achterkant van de hengel van de grond werd getild. Toen heb ik de andere hengel maar even gelaten voor wat hij was en begon ik te draaien. Eerst dacht ik even dat ik hem gemist had doordat het draaien in het begin redelijk vlotjes ging maar eens in de hogere waterlagen gekomen piepte ik wel even anders, zelfs voor de zekerheid even de slip wat losser gezet. Wat een krachtpatser…. Met wilde snokken trachtte hij zich los te rukken maar dat mocht echter niet baten.

En ja hoor, daar verscheen een mooie gevlekte gladde Haai aan de oppervlakte, mijn eerste Haai was een feit ! Wat een prachtige visdag was dit toch en wat een kers op de taart ! Maar ook deze medaille had een keerzijde natuurlijk….. Na meting bleek het beestje 83cm te meten en , je raadt het al, dit was de grootste van de dag.

Ankervissen met de Marie louise

Dus resultaat : Bibieke mocht weeral eens de boot poetsen  Nu had ik vanalles gedaan om dit soort zaken te vermijden : Pas ingegooid nadat de eerste vis werd gevangen om niet de eerste te zijn, bijna alle vis terug of in de bak van mijn buurman gegooid om niet de meeste te hebben, lappen ze mij het toch nog op die manier zeker ! Alhoewel dat je mij niet zal horen klagen….. Voor zo’n vis wil ik zelfs Ludo zijn strijk nog doen !

Om een uur of vijf zijn we dan terug richting Neeltje Jans gevaren en na een voorspoedige vaart kwamen we veilig terug in de haven. Iedereen moe maar voldaan.

Ik had medelijden met de jongens van Diest die nog zo ver moesten terug rijden en daar terecht tegen op zagen. Voor mij was het gelukkig slechts 10 minuutjes naar de camping in Kamperland. Na een geniale inval, heb ik Ludo dan wijsgemaakt dat het die nacht heel hard ging regenen en dat zo de boot ging worden proper gespoeld en er dus geen nood was aan een poetsbeurt. Na een beetje tegenspartelen wist ik hem toch te overtuigen ( zal maar een tijdje uit zijn buurt blijven want geen druppel gezien natuurlijk ) en namen we afscheid van elkaar. Thuis nog even de vis, die ik reeds op de boot had schoongemaakt, nagespoeld en in de vriezer gestoken. Lekker gegeten, even de douche in en om 21.00 uur lag ik al te slapen als een roosje. Maandagmorgen frisse man maar zo stijf als een hark, echter, dat heb ik dubbel en dik over om een prachtig geslaagde dag zoals Zondag mee te mogen maken. Waarvoor weeral eens een “hartelijk bedankt voor alles” aan onze Ludo.

Totale vangst ( bij benadering, en ik rond af naar beneden ) 50 Scharren waarvan 11 boven 23cm dus mee voor de pan + 50 Wijtingen allemaal net te klein + 3 Makrelen, mee voor de pan + 1 Gevlekte gladde Haai van 83cm. Volgende bootsessies voor mij worden waarschijnlijk Tongavonden 31/8 en 14/9. Laat ons hopen dat deze ook zo geslaagd mogen worden !

Groeten Werner

Blijf op de hoogte en like ook onze facebook pagina