Home Bootvis verslagen Naar buiten met zwager Piet

Advertenties

Vandaag afgesproken met mijn beste zwager Piet, die normaal nooit niet vist, omdat hij het geduld niet heeft, vertelt hij. Maar voor mij maakt hij een uitzondering en ik ben in opperste stemming en reuze trots dat hij een keer mee wil, na zoveel bewezen diensten richting mijn zijde. Inbouwen Deltabak en oplossen storingen aan Electro aparatuur, noem het maar op, hij heeft alles gemaakt! Maar vandaag kan ik eindelijk iets terug doen, we vertrekken deze ochtend om 8 uur, om de files zoals  gisteren te vermijden en om 9 uur liggen we in de sluis en een half uur later liggen we op dezelfde stek als gisteren en na wat instructies mijner zijde, werpt Piet al zelf zijn hengels in en beaast hij ze ook zelf. Ik bijt het spits af na een mooie klap op de hengel en verzilver een mooie tong.

Mijn beste zwager is fanatiek bezig, als hij een felle aanbeet ziet en begint gelijk te draaien en vangt misschien wel zijn allereerste zoute vis sinds een 30 jaar, een net ondermaatse wijting.

Naar buiten met zwager Piet

Ondertussen staat in de werkelijk gierende stroming van afgaand water, mijn rechterhengel te dansen en als ik ga draaien roep ik mooie gul, maar hoe dichter hij bij de boot komt, hoe meer de lijn gaat snijden door het water en veranderd telkens van richting, haai roep ik, maar het is weer een verrassing als de vis boven komt en Piet weet hem gelukkig goed te scheppen, een aardige baars.

Piet staat perplex, dat er zulke grote vissen zitten en ik leg hem uit, dat dit eigenlijk maar een kleintje is. Waarom vis jij nou met de beste hengels vraagt hij aan mij en ik zeg, wacht maar even af, jij moet het nog leren en ik heb het gezegd of, allebei zijn hengels staan lekker te klapperen en Piet begint met draaien en vangt eerst een maatse wijting.

De 2e gaat zwaarder en brengt een mooie tong.

Naar buiten met zwager Piet

Als hij weer inwerpt heeft hij weer gelijk beet en ik ook, Piet vangt weer een wijting en steenbolk in doublet..

Ik zie echt af om mijn vis binnen te krijgen in de gierende stroming en Piet zegt, als we nu eens net doen of ik hem heb gevangen, dus ik zeg verder niets!

Piet zegt dat hij steeds meer respect voor het vissen krijgt, omdat hij altijd van andere mensen had gehoord dat ze soms de hele dag of nacht naar een hengeltje staan te kijken zonder beet te krijgen! Nu is het wel anders, we krijgen amper de tijd om te eten of te drinken, het is gewoon een gekkenhuis met de aanbeten. En dit gezegt te hebben, zijn ene hengel staat weer te klapperen, niet normaal meer en hij gaat zwaar en hij is blij met een doublet tong en schar.

Naar buiten met zwager Piet

We vangen ook regelmatig een scharretje wat we te klein vinden, onder de 28 cm en regelmatig een steenbolk, waar de meeuwen op zitten te wachten, in een beweging naar binnen bij die meeuwen ,echt ongelooflijk! Maar we vangen ook regelmatig een dikke schar, die wel mee mag.

Dan is het alweer bijna tijd om te vertrekken, dus we werpen nog een maal in en Piet vangt nog bijna een record Wijting.

Aan mijn laatste hengel die lekker stond te klapperen, zit weer een mooie vis en het is weer een gulletje.

Naar buiten met zwager Piet

Als ik dan de ankerlier in werking stel, loopt hij binnen enkele seconden vast, omdat ik het touw tegen de draai richting heb gewikkeld en gelukkig is er een techneut bij en binnen 5 minuten kunnen we weer lieren, gelukkig, als ik alleen was geweest, had het snijden geworden, waarschijnlijk.

Tijdens het warm varen van de motor is Piet al volop aan het poetsen.

Het is een echt vlak zeetje onder het terug varen en als Piet even op mijn GPS wil kijken, komt hij per ongeluk met zijn hoofd boven het scherm en verliest zijn pet, maar dan komen mijn vaarkunsten gelukkig kijken en voor de pet kan zinken hebben we hem gevangen in het schepnet.

Naar buiten met zwager Piet

Verder gaan we met varen en na een telefoontje liggen we weer in de sluis, waar de 2e stuurman de boot op zijn plaats legt.

Maken we gelijk een plaatje van onze visjes die we mee nemen.

Als we aan de steiger zijn, hoeven we alleen de spullen naar de auto te dragen, de boot blinkt al als een spiegel en weg zijn we en als we een uurtje later thuis arriveren, is mijn zus, de vrouw van Piet al bij ons en kletsen we gezellig na.

Piet heeft na vandaag een heel andere kijk op het  vissen gekregen en verteld, graag om nog eens mee te gaan bij zulk weer!

Morgen om 16.10 krijg ik de uitslag van de MRi van de neuroloog, dus een spannende dag!

Blijf op de hoogte en like ook onze facebook pagina