Home Bootvis verslagen Vissen op tong, samen met Frank

Advertenties

Afgelopen zaterdagmiddag laat afgesproken met mijn makker Frank om te gaan vissen in de Voor-delta en we kiezen er voor om wat vroeger te gaan omdat de vangst berichten van de afgelopen dagen niet zo best waren, Deltaboot 10 stuks en DeKingfishers 5 stuks op bijna de gehele nacht, dus misschien dat we bij daglicht wat vis kunnen pakken en Frank wil ook liever, niet te diep de nacht door vissen, net als ik, het zelfde idee, dus we besluiten tot middernacht te vissen.

Om 16u is mijn makker bij mij en deze maal rijden we met mijn kar en gaan even langs Dixhoorn, de bestelde kweekzagers ophalen, als aanvulling op de 3 ons die ik over had van mijn kant sessie, donderdag en om 17.15u zijn we aan de steiger en daar zie ik een oude bekende, Jeroen, de Monteur van Zwemer Watersport en hij was vandaag de schipper van de De Zeearend die Kabeljauw van de wrakken heeft gehaald en ook zien we de vrolijke dekhand, die de Marie Louise van Northseacharters een grote kuisbeurt aan het geven is.

Ik bel de sluiswachter en start de motor, die nu gelijk aan slaat en even later liggen we moederziel en iet wat benauwd in de sluis.

Vissen op tong, samen met Frank

Als de sluis opengaat varen we de sluis uit, met Frank aan het stuur en bijna gaan we terug de Oosterschelde op, maar het gaat goed.

Als we aan het eind van de pieren zijn, zegt Frank, nadat hij de golven ziet, neemt gij het stuur maar! De golven zijn echt hoog, dat is veel meer dan de voorspelde wzw 4, maar het is maar een stukje en als we onder de kant zijn, is het stukken beter en we vissen de laatste 2 uur van de vloedstroming en Frank heeft al snel beet, maar het is ondermaats.

Ook vangt hij nog wat scharretjes en ik krijg totaal geen aanbeten, maar we hebben het wel hartstikke gezellig en Frank haalt ouwe herinneringen op, weet je nog vroeger, dan hadden we in deze vistijd al een bak bier op en nu drinken we geen van beiden! Ja laten we maar zeggen dat het verstand begint boven de 50?

Inmiddels komt Ludo op het laatst van de vloedstroming ook langszij varen en ankert een paar honderd meter achter ons en dan na 20u gaat de boot zwalken en stoppen we even met vissen, tot de stroming er goed inzit en dan vissen we weer en na half 10, krijg ik wel zo’n mooie aanbeet en het lijkt wel een haaitje, maar als ik ga draaien, voel ik verdomd goed, dat het geen haai is, maar een tong en het is een hele flinke, vanuit de diepte.

Vissen op tong, samen met Frank

Hij meet juist geen 40 cm en Frank is er blij mee, want zoals gewoonlijk neem ik nooit vis mee, als er iemand met me meegaat. Inmiddels neemt de wind een beetje af en nu een fotootje van de zonsondergang met Ludo zijn boot erop!

In het schemer verkassen we, naar een 10 meter diepte, omdat het nog afgaat en dan is het wachten, veel beazen en veel onderlijnen sla vrij maken en dan eindelijk net na 11u, vangt frank de eerste, ruim aan de maats en ook ik vang er eentje, een baby’tje.

Tussendoor loopt er wat schar.

Vissen op tong, samen met Frank

Dan is het weer een half uur niks en juist voor middernacht, vangen we beiden nog een maats exemplaar, Frank de grootste.

Dan is het ook 00u en we besluiten de hengels die er in liggen, langzaam op te ruimen en we vangen niets meer, dus als alles binnen is, start ik de motor en de lier, de boord verlichting gaat aan en in een streep, nog steeds zonder GPS richting de lange mast van de rechter pier. De sluiswachter wakker gebeld en in de sluis, krijgt de boot me toch een beurt, zo schoon is hij nog nooit geweest en we liggen al snel aan de steiger en daarna vertrekken we weer huiswaarts, waar we voor 2u arriveren en ik kan niet anders zeggen, het was weer echt ouderwets genieten met mijn makker Frank, maar zoals Frank al zei, als hij erbij is vangen we nooit echt goed en daarin moet ik hem gelijk geven. Het was echt slecht! Ik heb al met meerdere mensen op enkele uren boven de 20 tongen gevangen, maar met Frank is het tot nu toe nog niet gelukt, maar daar gaan we aan werken, nog 1,5 jaar, dan is hem met pensioen, als alles doorgaat? Dan heeft hij meer tijd!

Groetjes Peter

Voor meer foto’s

Zie ook Onze Facebook Pagina

We zouden het erg op prijs stellen als u een like geeft, voor onze pagina en de verslagen, om verder te groeien in de toekomst!

Blijf op de hoogte en like ook onze facebook pagina

6 reacties

1. jack > juli 11, 2016

Antwoord

Hoi Peter de lol straalt er van af jammer dat de vangst wat minder was maar niet getreurd er komen ook goeie dagen, en weer als anders mooie foto,s. Hoe zou het toch komen dat de vangsten minder zijn of zijn we verwend door Denemarken .Groetjes Jack

2. NIco > juli 11, 2016

Hoi Peter en Frank. Wat een twee zeer blije vissers en ook prachtige foto”s genomen. Ja de ene dag is de andere niet maar ik denk dat je de volgende keer wat meer vis naar boven haal samen. Ook een mooie verslag er van gemaakt zoals gewoonlijk.

Groetjes De Zeehondentemmer

3. Harry wolst > juli 11, 2016

Antwoord

Hoi peter, ik heb diezelfde aan de kant gestaan bij Breezand ik had er samen met mijn visboot maat 7 stuks. Normaal gesproken hadden wij ook met de boot gegaan maar ze gaven toch nog wel wat wind af.ik vindt het altij leuk je berichten te lezen, maar ik vraag me eigen af waar jij die demontabele gele afhouders haalt.

Gr harry wolst
    Delta 1496

4. Peter(Fishguppy) > juli 12, 2016

Antwoord

Hoi Harry, ik zou zeggen stuur zelf ook eens een bericht, zou ik ook leuk vinden!

De demontabele afhouders kun je halen of bestellen op http://www.supercatch.nl of in de winkel van Mario in de dorpsstr. St Willebrord

Groetjes Peter

5. Harry Wolst > juli 12, 2016

Hoi Peter,

Ik ga daar zeker aan meewerken om wat leuke berichtjes te plaatsen.

En in ieder geval voor de informatie.

Gr Harry

6. Frank > juli 17, 2016

Hoi Peter,
    Was weer leuk,laat ze nog wat groeien en we zijn binnenkort weer weg om tongen te meppen.
    Het wordt nu elke dag iets vroeger donker,kunnen we op tojd naar bed💤