Home Gastvissers De Dinsdagploeg

Advertenties

De dag van Martin Keizer

Na enkele waaiweken was het dan gisteren weer een dagje om te gaan vissen. De zee zo glad als een spiegel en na overleg hebben wij gekozen voor de jacht op de tong. Westkapelle werd de keuze.

Dré had een andere plek gevonden, dus wij waren vol verwachting. Maar vangsten van gisteren geven geen enkele garantie voor de toekomst. (het lijkt wel een bank). Geduldig werd er gewacht op het eerste visje. En……..dat visje was voor Martin Keizer. Deze crack uit Nieuw-Vennep (!) –die altijd alleen maar vist voor zijn buurvrouw- haalde een maatse tong naar boven.

De Dinsdagploeg

Vol van jalousie werd hij gadegeslagen door enkele mede opstappers. Daar liet Martin het niet bij. Op onnavolgbare wijze ving hij weer een vis. Een grietje.

Ik ving ook 3 vissen, daaronder een schar van 30 cm. Maar voor de rest was het op de boot kommer en kwel.

Om 12.00 uur kwam de soep en er waren mensen aan boord die nog geen beet hadden gezien. Om 13.00 uur werd er verkast naar de kering. Veel slechter kon het niet worden. Daar werd om 13.40 uur geankerd en dat was ook het moment dat Mart van Est kon zeggen: hé, ik heb beet! De eerste keer deze dag…………… Een klein steenbolkje kwam boven in plaats van de haai waarop werd gevist.

Wat zoekend op de bodem draaide ik een doublet binnen. Een steenbolkje, maar ook een gulletje van precies 35 cm. Op dat moment was ik virtueel leider in het klassement van de grote vissen. (nou, nou) Fons liet het er echter niet bij zitten en ving een haaitje van 73 cm.

De Dinsdagploeg

Iedereen dacht: dat wordt de winnaar, maar mis. Martin –onze pikeur- kreeg een geweldige tik op de hengel. Hij riep meteen Dré erbij met het schepnet. De slip op de molen werd nog wat losser gezet en de strijd begon. Als oud-commando gaf Martin echter geen krimp. Rustig haalde hij de haai binnen, dacht hij. Maar………..het was geen haai! Maar wel een hele mooie zeebaars.

En ik moet zeggen: dat hadden wij al een hele lange tijd niet meegemaakt op de “Big Marlin”!Een kwartiertje voor tijd…………………………………….

Maar Martin had daarvoor al een Noordzeekrab gegeven aan Dré. Volgens Dré een bijzonder soort, omdat hij gemarmerde poten had.

De Dinsdagploeg

Maar omdat wij geen vis verkopen, heeft Dré zich over het arme beestje ontfermd. Een kwartiertje later lag hij al in het kokende water.

De visserij deze dag was gewoonweg slecht. Ook op de marifoon kon je horen dat de grote boten zelfs geen makreeltje konden vangen. Die dagen zijn er ook.

Martin was (terecht) zo trots al een hond met zeven……Voor hem kon de dag niet meer stuk. Voor de overige opstappers was het een zeer rustige dag –weliswaar met het nodige voor het inwendige van de mens- maar een dag die wij snel moeten vergeten.

Ruim 230 mensen hebben zich opgegeven voor de haaiendagen, die op 22 augustus beginnen. Als iedereen nou één haaitje zou kunnen vangen en er wordt er één terug gevangen, dan weten wij weer wat meer over deze mysterieuze vis.

Wat mij wel opvalt: er komen er steeds meer en meer. Ook in de Oosterschelde. Een leuke visserij, want wie kan nou zeggen: ik ga dinsdag op de haai vissen!

Kamperland, 15 augustus 2012, Ben Biondina

Blijf op de hoogte en like ook onze facebook pagina