Home Gastvissers Lucky Luc, Oosterschelde, op schar vissen

Advertenties

Hello Peter,

Vorige week een paar dagen verlof genomen om woensdag 19/11 en zaterdag 22/11 te gaan vissen op de Oosterschelde met mijn bootje.

Woensdag gaven ze O-ZO 2à3 Bft ,droog maar mistig weer. 13u15 HW. Om 8.15 uur vaar ik de haven van Colijnsplaat uit en merk ik dat er helemaal geen wind staat en het wateroppervlak is net een biljartlaken . Ik besluit tot aan de kering te varen om het daar eens te proberen . Ik anker tegen een talud op 18 meter diepte waar ik met opkomend tij toch al enig gulletje heb kunnen strikken . Nog voor mijn 2é hengel is opgetuigd vang ik mijn eerste mooie bot. Ha ons Kyra heeft al eten vanavond 🙂 . De tweede draai is gelijk een doubletje scharren.

Lucky Luc, Oosterschelde, op schar vissen Lucky Luc, Oosterschelde, op schar vissen

Het loopt eerst wel lekker, doubletten en tripletten schar volgen elkaar op.

Lucky Luc, Oosterschelde, op schar vissen

Maar als de stroming op zijn hoogtepunt is zit ik verveeld door veel algen en bruine troep en vang ik haast niets meer. Ik ben het moe van steeds te sleuren aan die slierten algen en ik verkas dan maar en ga wat in het kantje tegen de groene betonning op een 25 meter diepte gaan ankeren in de hoop hiervan gespaard te blijven. De aanbeten volgen hier elkaar heel snel op maar buiten wat,soms wel mooie, steenbolken en meuntjes haal ik niets interessant boven.

Als de stroming er uit gaat besluit ik maar naar het stekje van de voorbije weken te gaan en op de schar te vissen. Als ik er aankom ligt er al een bootje en ga ik wat verder liggen. Af en toe komt er wel een schar boven maar niet meer zoals in de ochtend.

Rond 16u30 ruim ik op en ga ik huiswaarts met een 20 tal mooie scharren, 1 bot en een 5 tal mooi bolken die ik kan fileren. Jammer alweer geen gulletje vandaag.

Zaterdag 22/11 gaven ze iets meer wind ,weeral uit het O-ZO 3à4 Bft. Ik vertrek iets over 8 uur en besluit eens net voor de haven te gaan ankeren tussen de reeds menig aanwezige vissersbootjes. De eerste schar komt vrij snel boven water. Ook” De Peet”, mijn buurman aan de steiger, en een charter komt in de buurt ankeren. Ik denk op een gegeven ogenblik dat er een 20-tal bootjes liggen.

Lucky Luc, Oosterschelde, op schar vissen

Als de stroming er uit gaat, LW 9u05, gaat de boot dwars op de golven liggen en wordt het iets minder comfortabel aan boord. De aanbeten volgen elkaar eerder traag op, veel missers en soms dan toch een scharretje of wijtinkje die boven komt.

Wanneer de stroming er terug inkomt gaat het iets beter en komen er weer regelmatig wat doubletten en tripletten schar met af en toe een wijtig boven.

Ook hier krijg ik nu veel last van groen en kan bijna geen vis meer vangen mede door het feit dat ik wat te diep lig geankerd. Ik besluit terug te verkassen en wat ondieper te gaan liggen op mijn vorig stekje. Ook hier nog wat last van groen, maar met af en toe wel mooiere schar aan de haak. Allemaal rond de 30 cm.

Lucky Luc, Oosterschelde, op schar vissen

Naarmate de stroming wat mindert, HW 15u20, komen hier ook al wat meer doubletten en tripletten scharren boven. Ze zijn beduidend groter dan vanmorgen . Ook de wijting is hier net wel , net niet aan de maat en ik kan er toch 5 meenemen om te pekelen en te drogen.

Met een mooi klus scharren tussen 24 en 31 cm kom ik moe maar voldaan de haven in. Ik maak nog even aangenaam kennis met Kevin C. die wat inlichtingen kwam vragen over de haven en weldra hier een ligplaats zal hebben voor zijn boot. Weer een kennis erbij die we weldra zullen tegenkomen op het zilte. Niettegenstaande dat ik na elke visbeurt bij thuiskomst mijn molens (Penn batle 700) onmiddellijk afspoel is er toch weer eentje bij waar de lagers van stroef lopen. Boel maar even opengooien voor een smeerbeurt.

Zaterdag as staat er weer een leuke vissessie gepland met rover-seafishing mede sponsor van deze site. Ik kijk er al naar uit, vooral door het gezelschap dat mee gaat

Groeten Luc

Blijf op de hoogte en like ook onze facebook pagina

7 reacties

1. Peter(Fishguppy) > november 30, 2014

Hoi Luc,
    helemaal geweldig, zo’n vangst vanaf de Oosterschelde!
    En gisteren was weer een topdag, met een top schipper en erg goed gezelschap, was echt lachen met die Limburgers!

Groetjes Peter

2. strandjutter > november 30, 2014

MOOI:Luc.
    zo dat is wat vis zeg voor de pan en met dit weer en wind toch wat gevangen en ja dat zal wel zo blijven de molens schoonmaken voor de vogende ronde oke succes.
    afzender Jan.

3. zeehondetemmer > november 30, 2014

Antwoord

Hoi Luc. Jij weet ze telkens weer naar boven te halen. Mooie vangsten van je en ook leuke foto’s en zo te zien werken. Die afhouders die je van Peter heeft gekregen goed.

Groetjes Nico

4. Paul (de visexpert) > november 30, 2014

Hey Luc,

Jij moet nu onderhand dezelfde koelkast / vrieskist als Peter hebben!

Gr.

Paul

5. Huib > november 30, 2014

Hey Luc,
    Geweldige vangst vanaf de Oosterschelde, en hopelijk houden deze vangsten nog even aan.
    Groeten, Huib

6. elmo > december 1, 2014

Ha Luc,

Vorige week maandag ben ik met mn maat ook naar de zeelandbrug gegaan met een boot van Dixhoorn. Dixhoorn vertelde ons dat we tussen de 6e en de 7e pijler moesten varen en dan in de buurt van de zwarte ton gaan liggen op een meter of 16 . We zijn de zeelandbrug onderdoor gevaren maar een zwarte ton konden we nergens vinden . Op goed geluk het anker uitgegooid op 16 meter en we hebben daar een geweldige dag gehad . Pracht weer , stikgoeie vangst , wat wil een mens nou nog meer . Voornamelijk scharren maar tussendoor ook nog eens eens tripletje steenbolken . De meeuwe motte ook frete he.
    Martijn heeft een groot verslag op zvl. gezet , misschien dat je het al gelezen hebt.

7. Luc > december 1, 2014

Hoi mannen,
    Bedankt voor jullie reactie’s. Het is nou eenmaal het geschikte moment om veel vis te vangen. Als het weer het toelaat, niet twijfelen, gaan ervoor.
    En ja Paul, ik heb net een nieuwe vrieskist van 255 liter gekocht maar er kan nog heel veel in hoor:)
    Martijn, ik vertoef meestal tussen de zeelandbrug en de kering. Van een zwarte ton heb ik geen weet maar je hebt inderdaad de stek gevonden . Ik weet niet wat je bedoelt met zvl. maar ik zou zo zeggen post voortaan ook een berichtje op deze unieke prachtige site zodat wij ook van jullie avonturen kunnen genieten.